* HELLO FOLLOWERS *

Wednesday, December 7

:: kebaikan VS kejahatan

assalamualaikum & salam 1 MALAYSIA :)

tetibe mukadimah aku agak sopan tak seperti selalu kan?? weeeee :) saje nak jadi gadis idaman lelaki malaya....haaiisshhhh reason tak boley blaa....hahaha.....~biar laa.. janji aku suka.... :p

try korang fokus dengan teliti title aku kt atas tuh..~fokus + teliti? cm ne tuh?? pandai2 korang la eh nk paham macam mane..aku men beduk jek...hehehe...

ok, strait to the point ~ kebaikan VS kejahatan...
ape yang aku nak sampaikan di sini, * KEBAIKAN * - sekali korang bace pon korang dah tau ape makne nye kan? dah terang-terang lah semuanya adalah ke arah yang semua  orang suke..kite manusia..kalau baik, semua suke..kalau kite buat baik, semua boley terime dengan tangan yang terbuka..betol kan? * KEJAHATAN * -  dah terang-terang benda yang semua orang tak suke..sape yang suke orang jahat? sape yang suke kalau orang buat jahat kat kite? huh! memang nak makan kaki la kan? hahaha.... :)

~ KEBAIKAN KITE ORANG TAK KAN INGAT.. TAPI KEJAHATAN KITE ORANG AKAN CAKAP ~

korang da bace baris ayat yang kat atas tuh kan? kenape aku cakap macam tuh? kenape mesti ade nye baris ayat yang macam tuh? bukan aku nak mengutuk.. jauh skali nk menghina ciptaan Tuhan...tapi kite manusia biase..tak terlepas dari melakukan dosa dan kadang-kadang kite terlupa untuk berbuat baik dengan orang lain..kadang-kadang kite terlepas pandang...benda yang baik, selalu di salah ertikan..bende yang tidak tahu pokok pangkalnye, tapi kite terlalu cepat membuat kesimpulan..

-Lumrah Manusia : sekali kite buat baik,, belum tentu orang akan ingat sampai bile-bile..TAPI, sekali kite TERbuat jahat, sampai bile-bile orang akan ingat...malah sampai bile-bile orang akan cakap..

kan aku penah cakap.. hati kite bukan 100%  kite yang pegang..dari dalam hati, kite da niat yang baik-baik jek..tapi apabila datang nye syaitan berbisik, kadang-kadang kite terikut jugak...hanyut dalam dosa yang kite tak sedar..walau asalnye niat kite lain..nafsu yang datang..dan emosi yang tak boley dikawal..susah kan?sebab tulah kite harus berhati-hati dalam ape pon perbuatan kite mahupon percakapan kite...mulut orang, kite tak boley tutup sayang... inikan pulak nak kawal setiap tingkahlaku mereka...memang tak la kan? 

so ape je yang kite boley buat melainkan kawal diri kite sendiri? yesss,, memang tak ade manusia yang perfect.. tapi mungkin kite boley cube untuk jadikan diri kite perfect,, dan 1 perihal yang kite terpakse terime..- kite tak mampu untuk memuaskan hati semua orang-....walau kite cube macam mane pon, tetap tak akan boley memuaskan ati mereka yang di gelar manusia...~ hasad dengki + cemburu .... semua tuh pasti ade dalam diri manusia kan..tak di nafikan..aku jugak insan yang lemah..dan aku sekadar hamba yang kerdil..kadang-kadang perasaan tuh jugak menyelubungi diri aku..tipu kalau korang tak pernah ade prasaan macam tuh...eleh,, semua pasti ade la wei....lalalalala :))

ok lah,..aku nak stop dulu...nanti ade mase aku sambung lagi ceramah eh..hehehe....tapi ape-ape pon, kite same-same renungkan...dan same-same muhasabah diri. sebab sebelum kite nk betul kan orang lain, mesti lah kite kene betul kan diri kite dulu..supaye kite sentiase kelihatan CHANTEK dari semua aspek.. baru lah kite boley senyum sampai ke telinga...hehehe :)))


walau macam mane pon, aku nak bagitahu pade semua orang kat dunia nih yang aku adalah orang yang paling bertuah sebab aku ade kawan yang yang sangat baik..mungkin bukan pada orang lain, tapi mereka adalah yang terbaik untuk aku... my sweetzz - awer ~ mia ~ ayu ~ haiza ~ siti ~ ayOng ~ kodong ~ gina ~ leeya ~ and my lalink - aduka satria ~ rentaka jawi ~ pit moses ~ rashidi rasol ~ mustaqim kamal ~ ziziey dcorezjemz ~ ismadi kasim ~ foo art ~ solleh ayien ~ azlizam rameli ~ aerdy nien ~ n my special BFF ~ hilmi badang ~ mybe ade name yg aku tak list kan.tapi semua friend FB aku, korang la kawan aku...senang punye cite.tuh pun nak bagitahu?..hehe :)) yang pasti, korang semua ada dalam CARTA HATI sayeeeeee.... wink, wink, wink :)

macam biase, aku tak suke celoteh panjang..sekadar renungan kite bersame :) ~ rindu kamu wahai encik hati .. (tetibe plak kan?) hahahah....

senyum selalu =__=

- jom LIKE

No comments: